Sabtu, 5 Oktober 2013

KASIH SAYANG IBU

Ibu,
Ampunkanlah anakmu ini
Andainya anakmu menyakiti hatimu
Walaupun salah anakmu cuma sedikit
Tanpa maafmu hidup anakmu sengsara.

Ibu,
Bila malam menjelma
Lenamu begitu mengasyikkan
Tanpa kau sedari
Perlahan-lahan ku tatap matamu.

Ibu,
Tak dapatku bayangkan
Andai mata itu tak akan terbuka lagi
Bersemadi selama-lamanya
Bersama dengan jasadmu.

Ibu,
Ku sedar akan salah dan silapku padamu
Terkadang aku sengaja menyakiti hatimu
 Aku memberontak,andai apa yang ku hajati tak tercapai
Ikut segala hasutan iblis.



Ibu,
Ampunkan salah dan silap anakmu ini
Aku takut azab yang menantiku di akhirat kelak
Takut sangat,tanpa maaf darimu,ibu.

Ibu,
Ku sedar tanpamu siapalah aku
Tanpamu juga tak mungkin
Aku dapat menikmati hidup
Di bumi yang sementara ini.

Ibu,
Pergorbananmu tak terbalas olehku
Biarpun dengan harta melimpah ruah
Dengan wang ringgit tinggi menggunung
Mahupun dengan nyawaku sendiri.

Ibu,
Kasih sayangmu tak berbelah bahagi
Kasih sayangmu sama rata
Kasih sayangmu luhur
Tanpa membezakan sesiapapun

Ibu,
Ampunkanlah anakmu ini
Ampunkan salah dan silapku terhadapmu
Aku menyesali apa yang ku lakukan
Ku sedar syurga di bawah telapak kakimu ibu.

Ibu,
Aku bersyukur sangat-sangat
Memiliki seorang ibu yang penyayang
Sabar dengan setiap kerenahku
Sabar melayani kehendakku
Biarpun terkadang hatimu di lukai
Namun kau tetap bersabar.

Ibu,
Tutur katamu bagaikan irama mengalunkan lagu merdu
Bahasamu indah bak mutiara di dasar lautan
Cekal hatimu umpama laut yang tak pernah kekeringan
Sabarmu tiada mampu ku tandingi.

Ibu,

Engkaulah ratu hatiku.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan